Miért?

Ebben a blogban a saját tapasztalataimat osztom meg Veled, aki még csak most gondolkodsz azon, hogy vajon mit csinálsz rosszul, hogyan tudnál javítani az életeden, de minden eddigi próbálkozásod kudarcot vallott. Hogy miért teszem mindezt? Azért, hogy értelmet adjak mindannak, ami velem történt. És ez az értelem a másokon való segítés. Így könnyebb elviselnem a "miért pont velem történt ez?" érzését.

Az objektív valóságot pedig Patricia Evans: Szavakkal verve című könyve szolgáltatja a saját tapasztalataimhoz. Nem bátorítalak és nem biztatlak semmire, mert minden élethelyzet más és más. Csupán segíteni szeretnék Neked, hogy felismerd azt a jelenséget, ami körülvesz, amiben élsz, és még csak nem is tudsz róla: a szóbeli bántalmazást.

2014. június 3., kedd

Egyik napról a másikra megváltozott…

…én legalábbis így érzékeltem.

Olyan ez, mint amikor elmegy valaki az orvoshoz, hogy csomót talált a mellében. Az orvos megkérdezi, hogy mikor vette észre. A páciens azt válaszolja, hogy megütötte a mellét (vagy megdobták pl. labdával), és akkor alakult ki a csomó. Azóta mindig érzi. Na, hát ez nem így van. Az a csomó észrevétlenül fejlődött, amíg egyszer egy véletlen ütés kapcsán észre nem vette a beteg. 

Én így vettem észre, hogy valami nincs rendben. Kaptam a szóbeli bántalmazótól egy hatalmas lelki pofont (vagy inkább egyszerre többet: egy nagyot és sok kicsit), és onnantól kezdve megváltozott minden. Az ő viselkedése gyökeresen: addig csak burkoltan (most már tudom), azután nyíltan folytatta a szóbeli bántalmazást. Az enyém pedig annak következményeképpen: nem értettem az egész pálfordulást, kétségbe estem, bizalmatlan, bizonytalan és gyanakvó lettem, megpróbáltam megfelelni neki, a velem szemben támasztott követelményeinek, de az már nem én voltam. Visszahúzódó lettem, vele szemben és másokkal is, igyekeztem a lehető legkevesebb lehetőséget adni a konfliktusra, de sehogyan sem tudtam visszakapni azt az embert, akibe beleszerettem. Olyan érzésem volt: „ki vagy Te, és mit csináltál a Szerelmemmel?” És mindez (milyen érdekes, ugye?) pont akkor történt, amikor az élet egyéb területén is kiszolgáltatott helyzetbe kerültem: mint amikor a földön fekvőbe még belerúgnak egyet. 

A könyv ide vágó egyik idézete:  

„Ha Önt szóbeli erőszak éri, bizonyára már próbált a lelke legmélyén válaszokat találni az efféle kérdésekre: vajon hogyan beszéljen úgy, hogy a partnere végre megértse? Vajon miért hall olyasmiket, amiket a partnere – legalábbis szerinte – sosem mondott? Vajon miért érez úgy, ahogy a partnere szerint nem kellene éreznie? Ha ez a helyzet, partnere alighanem már elhitette Önnel, hogy valami alapvetően nem stimmel az Ön kommunikációs képességével, meglátásaival és érzéseivel. Talán most azt kérdezi: „De hát hogyan változtathatnám meg a természetemet? Hiszen épp az imént olvastam, hogy ha mindkét fél kész megváltozni, előttem is nyitva áll a boldog párkapcsolat lehetősége.” 

Ne keseredjen el! Nem azt mondom, hogy csak a személyisége megváltoztatása árán képes boldog párkapcsolatra a társával. Éppen ellenkezőleg: azt javaslom, ha felismeri, mivel áll szemben, erre egy konkrét és jól körülírt attitűddel reagáljon – méghozzá olyannal, mely változást követel. Ha így tesz, esetleg attól tarthat, hogy elveszíti párkapcsolatát. Ha viszont nem így tesz, attól tarthat, hogy önmagát veszíti el.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése